PROCES
VEDENIA MEDIÁCIE
FÁZY MEDIÁCIE
Oboznámte sa s procesom vedenia mediácie. Každá mediácia zahŕňa niekoľko dôležitých fáz, ktorými sa musí mediácia riadiť, a ktoré sú nevyhnutné pre správne vedenie procesu mediácie.
Predmediačná fáza
Pred začatím každej mediácie si účastník konfliktu (klient) hľadá vhodného mediátora na riešenie sporu.
Po následnej konzultácii s klientom sa mediátor rozhodne, či má pre daný spor dostatočné zručnosti a znalosti.
Ide o veľmi dôležitú fázu, keďže už v tejto fáze musí mediátor získať všetky potrebné základné informácie o spore, vytvoriť pre klienta dôverné prostredie a pocit, že mediácia mu nijakým spôsobom neuškodí, ale naopak, skôr pomôže.
Začiatok a priebeh mediácie
Proces mediácie zahŕňa niekoľko fáz, ktorými prechádza každá mediácia.
V prvom rade by sa mal mediátor ubezpečiť, že zúčastnené strany zmyslu a procesu mediácie, ako aj roli mediátora porozumeli a získali tak všetky zásadné informácie k zváženiu reálnych možností a významu mediácie v danom spore.
Už pred začatím mediácie musia sporné strany odsúhlasiť podmienky dohody o mediácii, vrátane všetkých platných ustanovení týkajúcich sa povinností mlčanlivosti mediátora a zúčastnených strán. V zmysle ustanovenia § 14 ods. 1 zákona o mediácii nasleduje spísanie Dohody o začatí mediácie, ktorú na znak súhlasu podpisujú všetci účastníci strán.
Mediátor počas mediácie aktívne počúva, robí si poznámky a získava tak dôležité informácie od obidvoch strán. Snaží sa pochopiť spor, odhaliť skryté záujmy strán a pomenovať spoločné záujmy, ktoré by mohli napomôcť pri tvorbe vzájomnej budúcej dohody.
Mediátor dáva rovnaký priestor na vyjadrenie každej zo zúčastnených strán. Objasňujúcimi otázkami zisťuje záujmy oboch strán v konflikte.
Keďže mediácia je o urovnaní sporu, mediátor pred ukončením mediácie zhrnie oblasti, na ktoré majú sporné strany rovnaký názor, ale aj sporné oblasti, v ktorých sa nevedia zhodnúť. Následne mediátor opatrne stanoví otázky na diskusiu tak, aby nevyvolali konflikt.
Mediátor sa snaží v získaných informáciách nájsť alternatívne riešenie problémovej situácie, predkladá ich sporným stranám a sleduje ich reakcie a vyjadrenia.
Zúčastnené strany sa postupne vyjadrujú k návrhom a ak smerujú k dohode, odporúča sa, aby mediátor zároveň ocenil ústretové prejavy strán sporu.
Ukončenie mediácie
Mediátor je nestranný a v plnej miere napomáha k vypracovaniu jasnej a podrobnej dohody. Avšak v tejto fáze môžu nastať dve zásadné situácie, buď strany spolupracujú a dohodnú sa alebo nespolupracujú, konflikt sa prehlbuje, hádajú sa, mediátor mediáciu ukončí spísaním záverečnej správy o ukončení mediácie niektorým so zákonných dôvodov. Táto správa následne slúži ako potvrdenie, napr. pre súd, že strany prejavili snahu o zmier aj touto mimosúdnou cestou.
Mediátor musí na urovnanie sporu nazerať aj z etického hľadiska. Mediátor musí informovať strany sporu a ukončiť mediáciu ak:
Ak sa však celý proces uberá správnym smerom a sporné strany spolupracujú, aktívne sa počúvajú, dochádza k pochopeniu záujmov a potrieb, mediátor by mal postupne smerovať komunikáciu k dohode. Spísanie Dohody o vyriešení sporu mediáciou je najdôležitejšou súčasťou mediácie a preto k nej mediátor musí pristupovať zodpovedne.
Dohoda musí byť spísaná tak, aby jej obsah presne vystihoval, konkretizoval dohodnuté práva a povinnosti zmluvných strán, aby bola právne vymáhateľná (v súlade so zákonom) a obe strany s ňou musia plne súhlasiť.
Posledným a najdôležitejším aktom mediácie je podpísanie dohody všetkými zúčastnenými stranami, vrátane mediátora. Vtedy je dohoda platná a mediátor tak môže ukončiť priebeh mediácie. V prípade potreby môže mediátor ponúknuť kontrolné stretnutie na overenie záväzkov dohodnutých v dohode.
Dohoda, ktorá vznikne ako výsledok mediácie, má písomnú formu a je pre osoby zúčastnené na mediácii záväzná.
Na základe Dohody o vyriešení sporu mediáciou, môže oprávnený podať návrh na súdny výkon rozhodnutia alebo návrh na vykonanie exekúcie, ak je:
Máte záujem o riešenie sporu mediáciou? Druhá strana s Vami nekomunikuje?
Napíšte nám a my oslovíme druhú stranu s Vašim návrhom na riešenie sporu formou mediácie.
Aký je postup oslovenia druhej strany? Zašlite nám žiadosť (správu, mail).
Následne Vás budeme kontaktovať, doplníme si informácie, odsúhlasime Vašu požiadavku, uhradíte jednorazový poplatok, zašleme druhej strane výzvu na mediáciu a v prípade úspešného oslovenia protistrany budú dojednané podrobnosti týkajúce sa Dohody o začatí mediácie.
Ak protistrana nebude s mediáciou súhlasiť alebo nebude reagovať na výzvu, vydáme Vám potvrdenie o neúspešnom pokuse o začatí mediácie použiteľnú na právne účely.