ROVESNÍCKA MEDIÁCIA
Konflikty medzi spolužiakmi | Druhy mediácie
Dôležitosť rovesníckej mediácie je na vzostupe, vzhľadom na agresivitu a zvyšujúci sa počet konfliktov medzi žiakmi. Rovesnícka mediácia známa aj pod pojmom PEER mediácia nerieši konflikty ako také, ale spory v triedach riešia rovesnícki mediátori, ktorí sú pravou rukou triedneho učiteľa. Vďaka dobre vyškoleným žiakom je konflikt riešený už v začiatkoch. Rovesnícki mediátori napomáhajú stmeľovať kolektív a rovnako aj predchádzať konfliktom medzi žiakmi (rovesníkmi).
Príčiny konfliktov medzi žiakmi:
- množstvo informácii - ľahký prístup k online informáciam, virtuálne zdieľanie, osobný kontakt nahrádzajú sociálne siete...
- súkromné doučovanie a rozdiely v príležitostiach - finančné zázemie rodičov, prehlbovanie rozdielov v prístupe k vzdelávaniu, snaha zlepšiť svoju pozíciu na dôležitých skúškach, kompenzácia kvality vzdelávania verejného školstva...
- tlak na výkon a nové príležitosti trávenia voľného času - rodičia ukazujú dieťaťu nové možnosti trávenia voľného času, organizujú mu voľný čas tréningovými ktivitami, kurzami, čím ich prestimulujú...
- prehlbovanie sociálnych rozdielov - medzi žiakmi rastie túžba po značkách (oblečenie, mobil, hračky), deti vnímajú hmotné rozdiely medzi sebou veľmi intenzívne, víkendy trávia s rodičmi v nákupných centrách, a keďže deti kopírujú správanie rodiča, zdieľajú ich názor, dávajú to veľmi jasne pocítiť spolužiakom, ktorí si to nemôžu dovoliť...
- vplyv médii a efekt okoloidúceho - hromadenie rozdielov a dnešná doba mení koncept detstva a ich novo vynárajúce sa potreby. Tie súvisia s rozvojom informačných technológii, tlakom médii a komercionalizáciou sveta.
Aké sú výhody rovesníckej mediácie?
- zníženie napätia - rovesnícka mediácia pomáha znížiť napätie a negatívne emócie spojené s konfliktom.
- zlepšenie vzťahov - prostredníctvom mediácie sa žiaci učia lepšie komunikovať, počúvať a rešpektovať názory druhých, čo vedie k zlepšeniu vzťahov medzi spolužiakmi.
- rozvoj sociálnych zručností - žiaci, ktorí sa zúčastňujú na mediácii, získavajú cenné sociálne zručnosti, ako je empatia, asertívnosť a schopnosť riešiť problémy.
- prevencia šikanovania - rovesnícka mediácia je účinným nástrojom prevencie šikanovania, pretože učí žiakov, ako sa vyrovnať s konfliktami bez použitia násilia.
- odbremenenie pedagógov - rovesnícka mediácia môže odbremeniť pedagógov pri riešení konfliktov medzi žiakmi.
Ako prebieha rovesnícka mediácia?
- Identifikácia konfliktu - konflikt je nahlásený a vyberú sa dvaja mediátori, ktorí budú konflikt riešiť.
- Príprava mediátorov - mediátori sa pripravia na stretnutie s účastníkmi konfliktu.
- Stretnutie s účastníkmi - mediátori sa stretnú s oboma stranami konfliktu a vytvoria bezpečný priestor pre otvorenú komunikáciu.
- Hľadanie riešenia - mediátori pomáhajú účastníkom vyjadriť svoje pocity a nájsť spoločné riešenie.
- Dohoda - na konci mediácie sa účastníci dohodnú na konkrétnych krokoch, ktoré povedú k vyriešeniu konfliktu.
- Vyhodnotenie - po určitom čase sa mediátori stretnú s účastníkmi, aby zhodnotili, či dohoda funguje.
Zdroj: (BIELESZOVÁ, 2017, Školská a rovesnícka mediácia)